Ads 468x60px

4 Ogo 2018

Tips Jimat untuk simpan RM1,000 sebulan, cengini caranya...

Saya hanyalah pekerja biasa yang bergaji sekitar RM3,000 sahaja. Walaupun ianya nampak besar bagi sesetengah orang, tetapi, untuk kehidupan di bandar, pendapatan sebegitu adalah termasuk di dalam kategori miskin bandar.
Isteri saya pula tidak bekerja, bagi saya, perihal beban kewangan, biarlah saya sebagai suami yang tanggung sepenuhnya, manakala isteri pula memberikan tumpuan sepenuhnya menjaga dan mendidik 2 orang cahaya mata kami. Apatah lagi akhlak sebahagian remaja di bandar sangat merisaukan jika terdedah tanpa pengawasan ibu bapa.

Setiap Bulan, Duit Asyik Tak Cukup!

Walaupun saya telah sedaya upaya mengatur kewangan dengan sebaik mungkin, namun, boleh dikatakan, hampir setiap bulan... ada saja perkara-perkara yang diluar jangka berlaku!
Kereta rosak, kena saman trafik, anak sakit, peti ais rosak, hal-hal kecemasan dan terpaksa pulang ke kampung, bos hantar kerja outstation (walaupun boleh claim, tapi terpaksa guna duit sendiri dahulu).
Perkara-perkara sebegini menyebabkan peruntukkan perbelanjaan bulanan saya terganggu sehingga menyebabkan, saya terpaksa korek semula simpanan yang ada pada setiap bulan. Duit yang diperuntukkan untuk di simpan.. hanya dapat simpan sekejap sahaja, lepas tu, terpaksa keluarkan semula! Kalau tidak, dapur tak berasap dan anak tiada pampers dan susu!

Pernah Juga Cuba Buat Kerja & Bisnes Sambilan.....

Pernah juga saya mencuba-cuba untuk buat bisnes online secara sambilan, cuba-cuba jual barang kat mudah.my... buat dropship sikit, affiliate sikit dan beberapa lagi... ada lah juga dapat hasil sikit... tapi tak banyak. Mungkin disebabkan komitmen yang diberikan tidak begitu banyak dan mantap!.
Maklumlah, saya sering balik lewat, kadangkala, perlu outstation pula pada hari minggu atas urusan kerja.
Jadi, masa yang ada untuk buat kerja-kerja lain agak terhad.

Terfikir Nak Pinjam Ah Long....!

Pernah satu hari... wang di dalam dompet hanya tinggal RM30 sahaja dan gaji akan masuk 3 hari lagi. Saya betul-betul berharap, untuk tempoh 3 hari tersebut, tiada perkara-perkara yang di luar jangka akan berlaku.
Bila difikir-fikirkan, hampir begitulah kehidupan saya setiap bulan... asal tiba sahaja hujung bulan, duit dalam dompet sekadar cukup-cukup sahaja! Jika ada berlaku hal-hal kecemasan yang melibatkan wang! Nak tak nak, saya terpaksa keluarkan semula duit dari tabung haji ataupun pinjam duit dari kawan-kawan.
Pernah juga terlintas di fikiran saya untuk pinjam duit dari Ah Long.... tapi Alhamdulillah, saya belum sampai ke tahap sebegitu lagi.

Rasa Bengang & Nak Marah...!

Bila lihat harga minyak naik! Harga tol naik! Harga gula naik! Harga minyak masak pun naik!
Saya rasa macam nak marah sangat...! Tapi tidak tahu nak marah kepada siapa!
Nak marah bangla yang jaga pam kat stesyen minyak? Bukan dia yang tentukan harga minyak!
Nak marah awek yang jaga tol? Dia cuma kerja je.. tol tu bukan dia yang punya!
Nak marah cashier kat kedai runcit sebab gula & minyak naik harga? Mereka pun hanya bekerja kat situ je, bukannya mereka yang kawal harga minyak dan gula!
Jadi... nak marah siapa?.....

Lama Saya Termenung...

Bila difikir-fikirkan semula... memang saya tak boleh nak marah siapa-siapa!
Satu-satunya orang yang boleh saya marahkan.. ialah diri saya sendiri!
Semuanya salah saya sendiri.... saya yang tak kerja & cari pendapatan sungguh-sungguh! saya yang tak simpan duit! Saya yang tak kawal perbelanjaan saya betul-betul!
Sememangnya.. apa sahaja yang berlaku di sekeliling kita, seperti... harga minyak naik! harga tol naik! harga barang naik!....
Semuanya adalah di luar kawalan kita! Kita tidak boleh nak kawal perkara tersebut!
Satu-satunya benda yang boleh kita kawal... adalah diri kita sendiri!
Bagaimana kita mengurus dan mengeluarkan setiap helai duit di dalam dompet kita.. itulah perkara yang boleh kita kawal!

Mula Ubah Cara Hidup!

Disebabkan itu... maka, saya mengambil keputusan untuk mula mengubah cara hidup saya dengan lebih berjimat cermat.
Saya mula membaca pelbagai artikel, buku serta majalah berkaitan pengurusan kewangan. Malah, saya juga banyak berbual dan menerima banyak tips-tips yang praktikal dari kawan-kawan serta jiran-jiran tentang hidup berjimat cermat.
Banyak tips-tips yang saya perolehi itu, saya amalkan!
Alhamdulillah.. ianya menjadi dan memberikan hasil yang positif!
Setelah beberapa bulan saya amalkan tips-tips berjimat cermat yang saya perolehi dari pelbagai sumber tersebut! Saya mula dapat mengekalkan wang yang di simpan! (tidak lagi perlu korek semula)
Malah, apabila tiba hujung bulan, iaitu sebelum hari gaji! Saya masih lagi ada mempunyai wang di dalam dompet!

Hidup Lebih Tenang!

Saya kini rasa lebih tenang! Tidak lagi rasa tension dan nak marah-marah bila lihat harga minyak naik setiap minggu!
Bila nak balik kampung juga, saya sudah tidak rasa begitu tertekan seperti sebelum ini yang mana, apabila setiap kali mahu pulang ke kampung, mata asyik terbayang-bayang duit melayang sebab nak bayar kos minyak dan tol!
Duit simpanan di dalam bank juga semakin bertambah, walaupun pertambahan itu sedikit, namun ianya konsisten dan tidak lagi seperti sebelum ini yang asyik "masuk-keluar-masuk-keluar" sahaja.

Saya Terfikir...

Apabila saya mula nampak perubahan yang positif di dalam hidup saya!
Saya terfikir... alangkah baiknya jika saya dapat kongsikan ilmu tentang berjmat-cermat ini dengan orang lain!
Mari baca lebih lanjut >> DI SINI  <<



atau lawati >> https://www.klikjer.com/members/idevaffiliate.php?id=11933_63





TERIMA KASIH

.

Jawatan Kosong (RM3200) Cikgu Tuisyen P.Time Malam / H.Minggu / ONLINE (SPM,UPSR,PT3,STPM) diperlukan - http://bit.ly/cikgusambilandiperlukan





Ingin menerima tips Cara buat DUIT online  dan Tips-Tips UPSR / SPM / STPM terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
tuisyen di rumah kelas tambahan tuisyen home home guru tuisyen home guru tuisyening kelas tambahan guru tuisyen home guru tuisyens kelas tambahan care malaysia kelas tambahan kelas tambahan malaysia kelas tambahan in malaysia home guru tuisyen malaysia kelas tambahan job kelas tambahan centre my kelas tambahan kelas tambahan jobs home guru tuisyen jobs home tuisyen kelas tambahan in penang kelas tambahan penang private home guru tuisyen home tution kelas tambahan king private kelas tambahan kelas tambahan 99 kelas tambahan best kelas tambahan kuala lumpur kelas tambahan in kuala lumpur kelas tambahan teacher kelas tambahan rate kelas tambahan rates kelas tambahan klang kelas tambahan in klang kelas tambahan kl kelas tambahan puchong kelas tambahan in puchong kelas tambahan shah alam kelas tambahan in ipoh english kelas tambahan home guru tuisyen wanted english home guru tuisyen kelas tambahan agency kelas tambahan directory online kelas tambahan kelas tambahan cheras kelas tambahan kajang maths kelas tambahan kelas tambahan advertisement kelas tambahan subang jaya kelas jawatan kosong guru tuisyen, kerja kosong guru tuisyen, kekosongan guru home tuition, jawatan kosong cikgu tution, kerja kosong cikgu tuisyen, jawatan kosong guru tuisyen ke rumah, jawatan kosong tuisyen di rumah, kerja sambilan guru tuisyen, kerja part time cikgu tuisyen, jobs home tutor, vacancy part time tuition teacher, pengajar kursus autocad diperlukan, pengajar kursus jahitan diperlukan, pengajar kursus masakan diperlukan, pengajar kursus andaman diperlukan, pengajar kursus fotografi diperlukan
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Berkongsi itu Amalan Mulia !

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================