Ads 468x60px

24 Dis 2016

4 Cara-Cara Belajar Paling Efektif - Bahagian 4: Belajar dengan Lebih Efektif

Bahagian 4: Belajar dengan Lebih Efektif

Berikut pula adalah beberapa teknik belajar yang anda boleh amalkan semasa mengulangkaji.

1. Berikan Badan Rehat

Jika anda belajar untuk beberapa jam dalam satu sesi, pastikan anda mengambil rehat sekurang-kurangnya 5 minit setiap setengah jam ataupun sejam. Ini boleh membantu peredaran darah ke otak anda, pada masa yang sama boleh memberikan ketenangan kepada fikiran anda. Keadaan tersebut boleh meningkatkan daya ingatan dan tumpuan anda.
Semasa rehat tersebut, anda bolehlah mengambil sedikit snek, pergi ke tandas mahupun lakukan sedikit senaman ringan agar badan anda sentiasa segar untuk sesi seterusnya.

2. Ambil Nota Dalam Kelas

Semasa dalam kelas, pastikan anda mengambil nota apa yang penting disampaikan oleh guru anda. Anda tidak perlulah gunakan ayat yang lengkap dengan tatabahasa yang cantik molek, sekadar anda boleh baca untuk rujukan semula sudah memadai. Anda boleh mencantikkan nota tadi kemudian hari, apa yang penting adalah jangan ketinggalan dalam ilmu yang dicampaikan.
Semasa mencatat, gunakan ringkasan agar anda dapat menyalin dengan lebih cepat. Adalah lebih baik jika anda boleh membuat singkatan sendiri untuk tujuan ini, tidak pun gunakan yang biasa orang guna. Sebagai contoh, anda ingin menulis “yang”, singkatkannya kepada “yg” ataupun “y” sahaja. Senang kan?
Untuk dapatkan keberkesanan yang lebih dalam menyalin nota dalam kelas, cuba bertanyakan soalan kepada guru semasa dalam kelas. Tanya berkaitan dengan nota yang anda salin. Dapatkannya jawapannya dan salin sebagai nota kaki kepada nota asal anda. Selain anda mendapat lebih dari kelas anda, anda juga secara tidak langsung memberikan sumbangan kepada seluruh rakan-rakan sekelas anda.
Selain mendapat ilmu, anda juga boleh elakkan daripada rasa mengantuk semasa dalam kelas dan akan dalam keadaan terjaga.

3. Cantikkan Nota Di Rumah

Semasa anda mencatat nota dalam kelas, anda perlu utamakan catatan tersebut bukannya kekemasan nota itu. Hal ini kerana kekemasan dan pemahaman boleh dibuat luar kelas, sebaik sahaja kelas itu tamat.
Anda digalakkan untuk kemaskan segala nota-nota belajar anda pada hari yang sama kelas tersebut dijalankan. Hal ini kerana apa yang anda belajar masih segar dalam ingatan, dan anda boleh lengkapkan nota, jika terdapat mana-mana bahagian yang tertinggal.
Kaedah ini secara tidak langsung menggalakkan anda untuk mengulangkaji pelajaran. Sesetengah orang lebih mudah untuk mengingat dengan banyak kali mengulang sesuatu.

4. Jadikan Belajar Lebih Menarik

Kenyataan yang logik ataupun yang biasa didengari kadangkala tidak memberikan tarikan kepada anda, sebagai contoh “belajarlah rajin-rajin, nanti dapat keputusan yang baik, boleh pergi ke universiti yang baik, lepas itu boleh kerja yang banyak gaji” – saya tak rasa menarik langsung dengan kenyataan biasa itu.
Sebaliknya, anda perlu wujudkan sesuatu yang menarik kepada anda untuk belajar. Kaitkan apa yang anda belajar dengan sesuatu yang anda suka. Mungkin langkah/kaedah ini agak sukar untuk dipraktikkan, namun kebanyakan kes para pelajar lebih berminat untuk belajar.

5. Ulangkaji Subjek Yang Sukar Terlebih Dahulu

Semasa mengulangkaji pelajaran, mulakan dengan subjek yang anda rasa sukar terlebih dahulu. Hal ini untuk memberikan seluruh tumpuan yang masih segar anda kepada subjek yang anda perlu tekankan terlebih dahulu. Kemudiankan subjek-subjek yang anda rasa agak senang untuk skor.
Semasa mengulangkaji, tekankan apa yang sangat penting dahulu. Fakta-fakta yang kecil itu dikemudiankan pun boleh. Utamakan asas-asas dahulu.
Janganlah anda membaca buku teks dari muka depan ke muka akhir secara linear sahaja, dan menghafal fakta-fakta yang anda dapat sepanjang jalan anda membacanya. Sebaliknya, daya ingatan kita lebih kuat jika kita boleh mengaitkan fakta-fakta sesuatu. Selepas baca setiap bab, cuba kaitkannya dengan satu sama lain. Senaraikan apa yang sama, apa yang berbeza, apa kaitannya, dan sebagainya.
Bagi pelajar di universiti, pensyarah kadang-kadang ada menyatakan apa yang penting dan apa yang perlu ditekankan. Oleh itu, anda perlu gunakan petua yang pensyarah anda bagi.

6. Fahami Definisi dan Maksud

Bagi sesetangah subjek, definisi ataupun maksud sesuatu perkataan sangat memainkan peranan yang penting. Oleh itu, jika anda berhadapan dengan subjek yang banyak memerlukan anda menghafal definisi sesuatu, anda perlu dapatkan pemahaman yang mendalam akan maksud tersebut.
Jangan hafal semata-mata hafal, sebaliknya fahami apa yang hendak dimaksudkan dan cuba membuat definisi perkataan tersebut dengan ayat yang anda sendiri. Anda akan sedari bahawa anda akan lebih mudah untuk mengingati ayat yang diolah oleh anda sendiri.

7. Buat Kumpulan Belajar (Study Group)

Anda digalakkan untuk membentuk satu kumpulan belajar dimana anda semua boleh berkongsi apa yang masing-masing dapat semasa menjalani kelas. Anda boleh bertukar- tukar nota, flash card, latihan dan anda boleh mengajar ahli yang masih tidak mahir dalam mana-mana topik.
Anda boleh membahagikan ahli kumpulan untuk menerangkan mana-mana topik kepada semua ahli. Lakukannya setiap kumpulan belajar setiap hujung minggu ataupun bila-bila masa yang anda rasa selesa.
Namun, perlu ingat, banyak kumpulan belajar tidak berbuahkan hasil kerana sesetengah pelajar tidak memberikan kerja sama yang baik. Oleh itu, sebelum membentuk kumpulan belajar, pastikan anda membuatnya dengan ahli-ahli yang betul-betul berminat untuk belajar dan boleh memberikan komitmen.

SPM & PT3 Revision Books:

Ingin menerima tips berkaitan UPSR / SPM / STPM terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
tuisyen di rumah kelas tambahan tuisyen home home guru tuisyen home guru tuisyening kelas tambahan guru tuisyen home guru tuisyens kelas tambahan care malaysia kelas tambahan kelas tambahan malaysia kelas tambahan in malaysia home guru tuisyen malaysia kelas tambahan job kelas tambahan centre my kelas tambahan kelas tambahan jobs home guru tuisyen jobs home tuisyen kelas tambahan in penang kelas tambahan penang private home guru tuisyen home tution kelas tambahan king private kelas tambahan kelas tambahan 99 kelas tambahan best kelas tambahan kuala lumpur kelas tambahan in kuala lumpur kelas tambahan teacher kelas tambahan rate kelas tambahan rates kelas tambahan klang kelas tambahan in klang kelas tambahan kl kelas tambahan puchong kelas tambahan in puchong kelas tambahan shah alam kelas tambahan in ipoh english kelas tambahan home guru tuisyen wanted english home guru tuisyen kelas tambahan agency kelas tambahan directory online kelas tambahan kelas tambahan cheras kelas tambahan kajang maths kelas tambahan kelas tambahan advertisement kelas tambahan subang jaya kelas jawatan kosong guru tuisyen, kerja kosong guru tuisyen, kekosongan guru home tuition, jawatan kosong cikgu tution, kerja kosong cikgu tuisyen, jawatan kosong guru tuisyen ke rumah, jawatan kosong tuisyen di rumah, kerja sambilan guru tuisyen, kerja part time cikgu tuisyen, jobs home tutor, vacancy part time tuition teacher, pengajar kursus autocad diperlukan, pengajar kursus jahitan diperlukan, pengajar kursus masakan diperlukan, pengajar kursus andaman diperlukan, pengajar kursus fotografi diperlukan
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Berkongsi itu Amalan Mulia !

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================