Ads 468x60px

17 Sep 2018

aspek penting untuk menjadi seorang cikgu tuisyen?

  • Passion/Minat.

Apabila kita bercakap sesuatu itu adalah passion kita atau sesuatu yang kita minat itu tahap ‘giler-giler’, wang ringgit bukan lagi jadi matlamat utama kita. Ya betul, saya tak nafikan mana ada orang nak buat sesuatu iu untuk percuma kan ?  Baik kita buat amal jariah terus.
Apa yang penulis cuba sampaikan dalam konteks ini adalah, passion kita adalah mengajar. Mengajar anak orang yang lemah dalam sesuatu sub-topik/topik/matapelajaran lama-kelamaan dah boleh kuasai dengan mudah. Mendidik anak orang dari tidak tahu akan sesuatu perkara, makin mahir menguasainya dengan cepat.
Haaaa, itu yang dinamakan passion sebenarnya. Sejujurnya, bukan tanggungjawab yang ringan sebenarnya. Malah sangat berat ! Sebagai seorang HomeTutor kita memikul amanah selepas cikgu di sekolah. Tetapi seperti yang saya katakan sebelum ini, kalau dah nama pun sesuatu yang kita minat sangat-sangat, kita akan cuba buat yang terbaik dalam apa jua keadaan sekalipun pada bila-bila masa.
Secara tidak lanngsung, niat kita juga akan sentiasa di jalan yang lurus & benar agar dapat memandaikan anak bangsa & yang paling penting mendapatkan keredhaanNYA.
Agak sedih, bila ada kawan yang bagitahu, jadi #HomeTutor sangat senang untuk dapatkan pendapatan, maklumlah pembayaran akan terus dilakukan oleh ibu atau ayah kepada pelajar tersebut sebaik sahaja tamat sesi pengajaran untuk sesuatu hari tersebut. Ya memang cepat dapat duit betul malah ada yang siap bank-in jumlah keseluruhan untuk bulan tersebut walaupun baru minggu pertama.
Tetapi percayalah,bilamana kita meletakkan matlamat duit itu sebagai yang pertama, kita tidak akan berkekalan lama dalam industri pendidikan & HomeTutor ini. Lama-kelamaan kita sendiri akan mula hilang keseronokan untuk mengajar ini.
Jadi, sebelum anda ingin menjadi seorang HomeTutor tanya semula kepada diri anda, adakah mengajar ini passion anda, atau berharap untuk mendapatkan pendapatan serta-merta. Kalau sekadar untuk mendapatkan pendapatan dengan kadar segera, baik anda cari bidang yang lain seperti buat business online, kerana HomeTutor bukan bidang yang sesuai untuk anda.
Bidang ini perlukan seseorang yang minat sangat tinggi & semestinya sanggup berkorban.

  • Ilmu yang secukupnya

Apabila bercakap tentang ilmu, skopnya memang sungguh luas-seluas lautan. Namun apa yang penulis cuba tekankan di sini adalah, ilmu yang kita perlu kuasai dari aspek sebagai seorang HomeTutor. Secara amnya, HomeTutor adalah seseorang individu yang akan ke rumah klien & mengajarnya anaknya one-to-one di rumahnya atau di mana-mana lokasi lain yang telah ditetapkan oleh klien tersebut.
Andaikan kita akan mengajar, subjek Matematik Tambahan untuk tingkatan 5, seeloknya biarlah kita sendiri pernah mencapai keputusan yang cemerlang untuk subjek tersebut ketika berada di tingkatan 5 dahulu kala.
Hal ini bukan untuk menunjukkan riak atau jauh sekali nak berlagak pandai sebenarnya, namun, perkara ini akan dapat meningkatkan keyakinan ibu & ayah kepada pelajar tersebut untuk mengambil kita sebagai HomeTutor kepada anak mereka untuk mengajar subjek tersebut.
Apabila, kita sendiri dah pernah perform masa dulu, ibu & ayah juga akan lebih berkeyakinan untuk memilih kita & menjadi lebih akrab lama-kelamaan. Keyakinan mereka pada kita akan bertambah tinggi lagi, apabila anak mereka mula menunujukkan prestasi peperiksaan yang lebih cemerlang pada setiap peperiksaan.
Sebagai contoh, pada peperiksaan pertengahan tahun anaknya peroleh pangkat “B+” untuk subjek Matematik Tambahan & bila tibanya peperiksaan akhir pula, anaknya telah mendapat pangkat “A-“. Bukankah ini menunjukkan satu peningkatan drastik yang cukup bagus ?
Apabila hal ini benar-benar berlaku, masa inilah kita akan mula dapat klien-klien baru dari arah yang kita sendiri tak pernah sangka, apatah lagi nak mimpi. Rezeki datang dari arah yang kita sendiri tak pernah sangka. Hehehe…
Kenapa ianya terjadi ??
Ini mesti sebab, ibu & ayah kepada anak murid yang kita ajar sekarang ini, syorkan kepada rakan-rakan sepejabat/tempat kerja yang lain untuk mengambil kita sebagaiHomeTutor untuk anak-anak mereka juga. Bak kata orang putih “referral” di mana berlakunya hebahan mulut ke mulut sesama mereka & mulalah ramai yang mula untuk menghubungi kita.
Fokuskan kepada untuk berikan yang terbaik kepada sesiapa jua, dan jauhkan sama sekali matlamat untuk mendapatkan wang ringgit semata-mata seperti yang saya sebutkan sebelum ini sebagai yang utama.
Apabila kita sudah mula berikan yang terbaik, orang pun berpuas hati dengan servis perkhidmatan kita, kita sudah tidak perlu mencari duit lagi, duit yang akan mencari kita. Tak percaya ? Cubalah dahulu
Penanda aras, dalam bidang HomeTutor seseorang itu bagus atau disebaliknya, segala-galanya ditentukan oleh ibu & ayah kepada pelajar tersebut dengan berdasarkan keputusan peperiksaan anaknya. Semudah itu sahaja !

  • Marketing

“MARKETING IS KING” ? Haaa mesti anda semua pernah dengar kenyaatan di atas kan ? Tipulah kalau tak pernah dengar kan.

Tapi saya tak pandai buat pemasaran?

kalau begitu apply sahaja disini >> http://www.1hometuisyen.blogspot.com/p/kadar-bayaran-tuisyen-di-rumah.html




.

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================