Ads 468x60px

17 Dis 2016

4 Cara-Cara Belajar Paling Efektif - Bahagian 3: Penggunaan Teknik Belajar Yang Betul

Bahagian 3: Penggunaan Teknik Belajar Yang Betul

Apa gunanya anda belajar, tetapi menggunakan teknik yang tidak tepat dan tidak boleh memberikan kesan yang positif kepada pencapaian akademik anda? Ini boleh membantu:

1. Guna SQ3R

SQ3R Merupakan satu kaedah pembelajaran yang melibatkan pembacaan aktif untuk membantu anda memahami dan menguasai sesuatu bahan tersebut. Kaedah ini melatih anda untuk previu sesuatu bahan agar lebih bersedia.
SQ3R merupakan singkatan kepada:
Survey/Skim – anda melakukan imbasan yang singkat ke atas semua carta, gambar, kata-kata kunci dan bahagian-bahagian yang terdapat di dalam sesuatu topik subjek yang berkenaan. Berikan perhatian kepada learning outcome yang sering dinyatakan dalam setiap topik/subjek pembelajaran, kerana itulah yang anda perlu tahu dan kuasai.
Question – jadikan semua benda yang anda dapat dari Survey itu sebgai soalan, seperti kenapa ini, kenapa itu, bagaimana, kenapa dan sebagainya.
Read – baca topik tersebut dengan perasaan untuk mencuba menjawab soalan yang anda adakan sebelum ini. Pastikan anda mendapat jawapan kepada soalan-soaln itu tadi dalam langkah ini.
Recite – ulangi jawapan-jawapan yang anda dapat secara lisan dan mana-mana maklumat penting yang anda dapat dalam topik berkenaan.
Review – pastikan anda melakukan reviu kepada pembelajaran anda dan ulanginya untuk subjek-subjek yang lain.
Untuk keterangan yang lanjut akan kaedah ini, sila tengok video ini:

2. Highlight Isi-Isi Penting

Gunakan highlighter ataupun kaedah menggaris isi-isi penting dalam teks bacaan, agar anda lebih mudah untuk mengesannya semasa mengulangkaji pelajaran. Namun begitu, janganlah menggaris kesemua petikan itu!
Highlight apa yang anda rasa anda perlu tahu dan ingat sudah mencukupi. Untuk pilihan highlighter pula, cuba dapatkan yang berwarna kuning kerana ia sangat sesuai untuk digunakan pada kertas putih. Penggunaan highlighter yang berwarna merah ataupun hijau sesuai dengan kertas berwarna, tidak sangat sesuai dengan kertas berwarna putih.
Untuk menggaris pula, digalakkan untuk menggunakan warna yang tidak sama dengan warna tulisan dan menonjol, seperti merah.
Jika anda jenis yang kemas ataupun tidak suka menconteng buku, anda boleh pilih untuk menggunakan sticker note. Ia sangat popular dalam kalangan pelajar perempuan di sekolah menengah. Ia sangat mudah untuk didapati di mana-mana kedai alat tulis seperti Popular.
Cara untuk menggunakannya adalah sangat mudah, anda perlu menulis nota-nota penting secara ringkas ke atas kertas tersebut dan tampal pada sebelah petikan bacaan anda untuk mengasingkan isi-isi penting yang berkaitan.

3. Buat Ringkasan

Salah satu cara yang paling mudah untuk belajar secara efektif adalah dengan membuat nota ringkasan dengan menggunakan ayat anda sendiri. Dengan berbuat demikian, anda akan mula berfikir akan fakta dan kaedah pemahaman sesuatu dengan cara anda sendiri, bukannya dengan cara orang lain yang mana mungkin boleh mengelirukan anda.
Jika anda mempunyai bilik persendirian, anda boleh tingkatkan keberkesanan membuat nota ini dengan membacanya dengan kuat. Sangat sesuai dengan orang yang lebih selesa dengan kaedah pembelajaran secara verbal.
Jika anda mempunyai masalah untuk mengingati nota anda, cuba mengajar apa yang anda faham ataupun apa yang anda tulis kepada rakan anda. Cara ini sangat berkesan untuk menambahkan kefahaman anda kepada sesuatu topik tersebut.
Anda boleh mengagihkan topik-topik kepada rakan-rakan anda, dan setiap orang perlu membentangkan beberapa topik. Lakukan secara bergilir-gilir, percayalah teknik ini sangat berkesan.
Dan, semasa membuat nota, anda digalakkan untuk menggunakan pelbagai warna. Hal ini kerana warna-warni boleh meransang otak kita jika dibandingkan dengan nota yang berwarna hitam putih sahaja.

4. Buat Flash Card

Anda boleh menukarkan nota-nota anda menjadi flash card untuk memudahkan anda membawanya kemana-mana sahaja. Hal ini sangat sesuai jika anda mengamalkan kaedah pengambilan nota Cornell, yang mana melibatkan kaedah mengatur nota mengikut kata kunci (macam indeks). Anda juga boleh menggunakan flash card ini untuk nota definisi ataupun maksud sesuatu istilah sains.
Ataupun anda boleh membuat soalan pada satu lampiran dan jawapannya pada lampiran yang lain. Ia sangat sesuai kerana flash card memang untuk tujuan di-flip dan senang dibawa.

5. Kaedah Perkaitan

Antara kaedah belajar yang berkesan adalah dengan mengaitkan sesuatu fakta/infomasi yang baharu dengan sesuatu yang sudah lama anda tahu.
Sebagai contoh, anda berkenalan dengan seseorang yang baharu, dan kebetulan namanya adalah sama dengan nama kakak anda. Tidakkah anda akan senang mengingati namanya berbanding dengan nama yang anda jarang dengar.
Apa yang hendak saya bawa disini adalah dengan melakukan perkaitan antara dua perkara, ia boleh meransang ingatan anda! Berikut adalah beberapa cara yang anda boleh guna.

i. Kaitkan dengan Kegemaran anda

Sekiranya anda gemar mendengar lagu, melukis mahupun menari, anda boleh mengaitkannya dengan pembelajaran dan jadikan hobi anda kepada alat bantuan belajar. Sebagai contoh, anda boleh menyanyikan nota-nota belajar dalam rentak lagu kegemaran anda. Percaya atau tidak, sudah banyak pendekatan seperti ini digunakan untuk memudahkan pembelajaran.
Antaranya adalah ini:
Jika anda suka melukis pula, anda boleh melakarkan nota-nota kedalam bentuk cerita ataupun lukisan, tidaklah bergantung kepada tulisan yang membosankan sahaja.

ii. Gunakan Singkatan Perkataan (Acronym)

Kaedah ini boleh dikatakan sangat popular digunakan dalam subjek sejarah dan sains. Kaedah ini sangat sesuai untuk mengingat fakta-fakta dan nota-nota yang bersifat senarai ataupun sesuai proses.
Cara-cara adalah dengan menggunakan huruf pertama dalam setiap senarai dan jadikan senarai perkataan yang lebih menarik.

iii. Peta Minda

Membuat peta minda tidak asing lagi dalam kalangan pelajar. Konsepnya adalah dalam pengembangan nota dan isi-isi penting dalam cabang dan ranting peta minda tersebut.
Cara-cara membuat peta minda adalah bermula dengan topik besar akan sesuatu, biasanya akan diletakkan ditengah-tengah peta minda. Kemudian, cadang-cadang akan dilukis mengikut kreativiti masing-masing mewakili sub-topik subjek tersebut. Setelah itu, ranting-ranting yang lebih kecil pula akan diukir untuk ditempatkan isi-isi penting.
Contoh peta minda (klik untuk rajah yang besar)

6. Pecahkan Kepada Bahagian Yang Lebih Kecil

Salah satu kaedah pembelajaran adalah dengan mengecilkan skop kepada beberapa bahagian. Ia dapat meringankan beban dan persepsi anda akan sesuatu topik tersebut. Anda juga boleh mengasingkan nota mengikut topik, kata kunci ataupun mana-mana pembahagian yang anda rasa sesuai.
Kaedah ini bertujuan untuk mengurangkan beban otak anda, kerana manusia tidak boleh mengingati sesuatu yang banyak dalam masa yang sangat singkat, namun tidak mustahil jika dalam jangka masa yang lama dan berperingkat-peringkat.

SPM & PT3 Revision Books:

Ingin menerima tips berkaitan UPSR / SPM / STPM terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
tuisyen di rumah kelas tambahan tuisyen home home guru tuisyen home guru tuisyening kelas tambahan guru tuisyen home guru tuisyens kelas tambahan care malaysia kelas tambahan kelas tambahan malaysia kelas tambahan in malaysia home guru tuisyen malaysia kelas tambahan job kelas tambahan centre my kelas tambahan kelas tambahan jobs home guru tuisyen jobs home tuisyen kelas tambahan in penang kelas tambahan penang private home guru tuisyen home tution kelas tambahan king private kelas tambahan kelas tambahan 99 kelas tambahan best kelas tambahan kuala lumpur kelas tambahan in kuala lumpur kelas tambahan teacher kelas tambahan rate kelas tambahan rates kelas tambahan klang kelas tambahan in klang kelas tambahan kl kelas tambahan puchong kelas tambahan in puchong kelas tambahan shah alam kelas tambahan in ipoh english kelas tambahan home guru tuisyen wanted english home guru tuisyen kelas tambahan agency kelas tambahan directory online kelas tambahan kelas tambahan cheras kelas tambahan kajang maths kelas tambahan kelas tambahan advertisement kelas tambahan subang jaya kelas jawatan kosong guru tuisyen, kerja kosong guru tuisyen, kekosongan guru home tuition, jawatan kosong cikgu tution, kerja kosong cikgu tuisyen, jawatan kosong guru tuisyen ke rumah, jawatan kosong tuisyen di rumah, kerja sambilan guru tuisyen, kerja part time cikgu tuisyen, jobs home tutor, vacancy part time tuition teacher, pengajar kursus autocad diperlukan, pengajar kursus jahitan diperlukan, pengajar kursus masakan diperlukan, pengajar kursus andaman diperlukan, pengajar kursus fotografi diperlukan
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Berkongsi itu Amalan Mulia !

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================