Ads 468x60px

10 Dis 2016

4 Cara-Cara Belajar Paling Efektif - Bahagian 2 Persediaan Tempat Belajar

Bahagian 2: Persediaan Tempat Belajar



Menyediakan tempat yang sesuai dan kondusif untuk pembelajaran amatlah penting kerana ia boleh meningkatkan daya tumpuan pelajar. Berikut adalah beberapa cadangan:

1. Dapatkan Tempat Yang Sesuai Untuk Belajar

Anda yang ingin belajar, oleh itu anda perlu pandai memilih tempat belajar yang sesuai dengan kehendak anda. Anda seharusnya selesa semasa belajar, itu sangat penting untuk mengelakkan anda daripada merasakan belajar itu membebankan.
Jika kerusi di perpustakaan tidak memberikan keselesaan, anda perlu berubah kepada tempat yang lebih selesa. Selain tempat pembelajaran, pakaian anda juga memainkan peranan. Cuba pakai pakaian yang anda rasa boleh memberikan keselesaan kepada anda. Pakaian tersebut mungkin boleh jadi yang tidak terlalu panas, tidak terlalu ketat dan tidak terlalu menonjol (untuk mengelak daripada mendapat perhatian orang awam).
Pada masa yang sama, elakkan belajar di tempat yang terlalu bising ataupun boleh mengganggu perhatian anda. Namun, jangan terlalu sunyi ataupun selesa sehingga anda boleh tertidur. Contohnya belajar di atas katil – saya tahu, para pembaca pernah belajar di atas katil kemudian tertidur, dan menyesal pada keesokan harinya
Belajar di meja adalah tempat yang paling sesuai dengan postur tempat duduk yang optimum. Tidak terlalu rendah mahupun terlalu tinggi. Pastikan meja/tempat duduk anda itu anda gunakan semata-mata untuk belajar, bukannya untuk melayan filem di komputer.
Jika itu kesnya, ia boleh mengingatkan anda akan ‘rasa’ untuk menonton filem semasa anda berada di meja tersebut – kerana anda sudah terbiasa dengan keadaan tersebut.

2. Pilih Muzik Yang Sesuai

Sesetengah pelajar lebih menyukai keadaan yang sunyi untuk belajar, dan sesetengah lain pula lebih menyukai melayan lagu semasa belajar. Mana-mana pun tidak mengapa, asalkan ia memberikan kesan yang positif kepada prestasi anda dalam pembelajaran.
Mendengar lagu ataupun musik boleh membantu anda untuk tenang, melegakan emosi dan memberikan anda motivasi kepada anda. Jika anda selesa dengan musik, anda digalakkan untuk mendengar lagu instrumental. Jika tidak berminat, anda boleh juga mendengar mana-mana lagu dari artis kegemaran anda, asalkan ia tidak memberi
gangguan kepada anda.
Elakkan daripada mendengar radio kerana perbualan DJ boleh memberikan gangguan kepada anda. Tidak percaya cubalah!
Anda boleh membuat playlist lagu-lagu yang anda gemari di dalam mp3 player ataupun dalam telefon pintar anda. Kemudian shuffle sepanjang anda belajar.
Contoh muzik instrumental yang sesuai untuk belajar:

3. Dengar Lagu Latar

Lagu latar ataupun senang dikenali sebagai background music juga boleh membantu anda dalam pembelajaran. Ini merujuk kepda bunyi-bunyi alam semula jadi seperti bunyi air terjun, hujan ataupun hutan boleh membuatkan anda lebih fokus, pada masa yang sama tidak terlalu bising sehingga mengganggu.

4. Tutup Televisyen (TV)

Belajar sambil menonton TV = 0% Belajar 100% Menonton TV
Ramai pelajar yang suka mengamalkan belajar sambil menonton TV, tapi percayalah ia merupakan satu idea yang tidak tepat, walaupun ramai yang menyatakan mereka boleh fokus lebih.
Faktor visual oleh TV secara tidak langsung boleh mengalihkan perhatian anda dari buku ke kaca TV. Pada masa yang sama, percakapan/perbualan drama dalam TV boleh meransang otak anda.

5. Makan Dengan Hemah

Makan makanan yang sihat dan berkhasiat semasa anda sedang belajar. Elakkan makanan seperti jajan dan gula-gula yang mengandungi banyak gula dan lemak.
Pilihlah makanan yang boleh membekalkan tenaga seperti buah-buahan ataupun kacang. Jika anda inginkan manisan, makanlah coklat hitam (dark chocolate). Minum air masak yang mencukupi, dan teh jika anda mahukan kafein.
Anda digalakkan untuk mengambil makanan sebelum belajar, untuk membekalkan badan anda dengan nutrisi yang cukup dan untuk elakkan badan daripada lapar semasa belajar di dalam kelas.


SPM & PT3 Revision Books:

Ingin menerima tips berkaitan UPSR / SPM / STPM terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
tuisyen di rumah kelas tambahan tuisyen home home guru tuisyen home guru tuisyening kelas tambahan guru tuisyen home guru tuisyens kelas tambahan care malaysia kelas tambahan kelas tambahan malaysia kelas tambahan in malaysia home guru tuisyen malaysia kelas tambahan job kelas tambahan centre my kelas tambahan kelas tambahan jobs home guru tuisyen jobs home tuisyen kelas tambahan in penang kelas tambahan penang private home guru tuisyen home tution kelas tambahan king private kelas tambahan kelas tambahan 99 kelas tambahan best kelas tambahan kuala lumpur kelas tambahan in kuala lumpur kelas tambahan teacher kelas tambahan rate kelas tambahan rates kelas tambahan klang kelas tambahan in klang kelas tambahan kl kelas tambahan puchong kelas tambahan in puchong kelas tambahan shah alam kelas tambahan in ipoh english kelas tambahan home guru tuisyen wanted english home guru tuisyen kelas tambahan agency kelas tambahan directory online kelas tambahan kelas tambahan cheras kelas tambahan kajang maths kelas tambahan kelas tambahan advertisement kelas tambahan subang jaya kelas jawatan kosong guru tuisyen, kerja kosong guru tuisyen, kekosongan guru home tuition, jawatan kosong cikgu tution, kerja kosong cikgu tuisyen, jawatan kosong guru tuisyen ke rumah, jawatan kosong tuisyen di rumah, kerja sambilan guru tuisyen, kerja part time cikgu tuisyen, jobs home tutor, vacancy part time tuition teacher, pengajar kursus autocad diperlukan, pengajar kursus jahitan diperlukan, pengajar kursus masakan diperlukan, pengajar kursus andaman diperlukan, pengajar kursus fotografi diperlukan
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Berkongsi itu Amalan Mulia !

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================