Ads 468x60px

29 Okt 2016

10 Idea jana pendapatan sampingan untuk pelajar IPTA/ IPTS


Kehidupan sebagai pelajar IPT makin mencabar sejak akhir-akhir ni. Lebih-lebih lagi dengan suasana ekonomi dan politik tanah air yang tak menentu. Bermula tahun ini juga, kerajaan mula memperkenalkan sistem percukaian yang baru, dikenali sebagai GST. Ini sedikit sebanyak menambahkan lagi cabaran hidup sebagai seorang mahasiswa yang masih lagi belum mempunyai sebarang pendapatan tetap.



Sebagai golongan pelajar dan terpelajar, nak tak nak, anda perlu kreatif. Anda tak boleh lagi hanya bergantung harap pada satu-satu sumber kewangan semata-mata. Jika anda ada buat pinjaman PTPTN, jika boleh, jangan gunakan duit tu melainkan untuk hal-hal berkaitan pelajaran.





Saya bagi contoh, tengok wayang tu ada kaitan dengan belajar tak? Beli rokok tu ada kepentingan untuk proses pembelajaran ke tak? Jadi fikir masak-masak sebelum anda nak belanjakan duit PTPTN untuk tujuan yang tak tentu hala. Nanti anda juga yang akan pening kepala nak bayar balik duit pinjaman tu. Melainkan kalau anda dah tau RAHSIA jadikan PTPTN PERCUMA, maka terpulang pada anda nak kalau nak joli sakan.



Saya pun penah jadi student. Jadi, saya tahu bagaimana kehidupan sebagai seorang pelajar. Ada masanya, kita juga ada keinginan yang perlu dipenuhi. Tetapi, semua tu bukannya free, dan nak tak nak, anda perlu ganti untuk apa-apa perbelanjaan yang anda lakukan sekiranya ianya bukannya menggunakan wang anda.



Jika saya akan kembali jadi pelajar macam zaman dulu-dulu, agak-agak apa saya akan buat untuk dapatkan pendapatan tambahan dan sampingan untuk menampung perbelanjaan masa zaman belajar ya? Baiklah, jadi kat sini, saya kongsikan 10 idea yang pada saya ianya praktikal dan doable untuk dilakukan oleh golongan pelajar. Jika anda tak mampu nak jalankan semua sekali, pilihlah mana-mana satu yang ada dalam senaraian dibawah ini untuk dilakukan. Semua ini boleh bantu anda untuk buat duit tambahan.


1. Buat bisnes online berasaskan konsep dropship

Ada macam-macam produk yang anda boleh jual kat luar sana, sama ada gadget, smartphone, tab, barangan kosmestik, barangan kecantikan dan sebagainya. Semua ini boleh dilakukan menggunakan kaedah dropship sahaja.



Jangan mengada-ngada nak keluar modal untuk simpan stok melainkan anda benar-benar yakin dah ada ready buyer. Sebagai pelajar, tugas dan tanggungjawab hakiki anda adalah untuk BELAJAR. Itu sahaja. Namun, ini bukanlah bermaksud anda tak boleh cuba-cuba untuk ceburi bidang perniagaan. Anda memang sangat digalakkan untuk berniaga, TETAPI jangan sampai anda disibukkan dengan hal-hal perniagaan melebihi hal-hal pelajaran.



Begini maksud saya, jika anda berniaga dengan cara biasa, iaitu anda order stok dari supplier, kemudian anda baru cari pelanggan, nanti anda akan busy dan fokus anda akan terganggu setiap kali anda terlihat stok barangan jualan yang tak laku. Jadi, untuk elakkan gangguan fokus, kan lagi baik anda fokus je pada perniagaan konsep dropshipping. Risikonya lebih rendah dan pada masa sama, anda berpeluang untuk jana lagi banyak pendapatan.


2. Jalankan bisnes trading

Dalam bisnes trading, ada dua konsep yang boleh anda lakukan, sama ada konsep B2B (Business to business) ataupun B2C (Business to consumer). Kalau anda pilih jenis yang B2B, contohnya adalah seperti anda mendapatkan supplier yang boleh membekalkan sandwich dan anda jualkan sandwich itu tadi kepada cafe tempat anda belajar.



Bayaran untuk jualan kepada cafe itu tadi sama ada ikut kaedah bill to bill, cash term, credit term ataupun consignment. Cara ini lebih mudah sebabnya anda hanya perlu berurusan dengan satu pihak sahaja untuk menghabiskan stok sandwich anda tu tadi. Atau pun cara kedua, ialah B2C yang mana anda perlu jual sendiri barangan yang anda ingin niagakan. Kedua-duanya ada kelebihan tersendiri.



Apa yang biasa saya nampak dilakukan di Universiti, ada pelajar yang jual air mineral dengan harga RM1 dan meletakkan tabung khas untuk bayaran. Jadinya, pelanggan yang nak beli boleh masukkan duit dalam tabung tu. Kaedah ini risiko agak besar, sebabnya kalau ada orang yang hatinya kotor, dia mungkin akan curi duit anda ataupun ambil barang anda tanpa bayar apa-apa.


3. Servis cuci baju atau servis lipat baju

Student ni, kadang-kadang mereka tak ada masa nak cuci pakaian sendiri. Dah la tak ada masa nak cuci pakaian sendiri, kadang-kadang tu nak lipat baju pun tak ada masa. Terlalu sibuk dengan study, assignment, kuiz dan aktiviti kokurikulum. Jadi, kebanyakkannya memang akan hantar baju ke dobi sahaja.



Bolehlah buat servis ni, itupun kalau anda ada masa.


4. Jual topup

Semua orang ada handphone kan sekarang ni? Masa zaman saya belajar dulu, ramai betul yang jadi taukey topup. Siap cari ejen lagi untuk jualkan topup. Itu zaman saya la. Zaman sekarang ni, berbeza sikit.



Mana-mana yang nak buat duit dengan handphone, mereka akan buat duit dengan jual simkad. Instead off jadi promoter topup, sekarang dah boleh jadi promoter simkad. Lebih untung dan tak kiralah kat mana pelanggan tu nak topup nanti, tetap boleh dapat komisyen.



Contohnya simkad ONEXOX ataupun simkad Tone Excel.


5. Jobdirumah

Jobdirumah ni sesuai untuk pelajar yang ada kemahiran tertentu dan ingin buat duit tambahan daripada kemahiran yang dimiliki. Ada banyak tugasan-tugasan, sama ada yang susah ataupun yang mudah seperti menaip, menterjemah dan sebagainya yang boleh dilakukan.

jobdirumah



Cara kerja dengan jobdirumah ni adalah ala-ala freelancer. Jika masa di peringkat study lagi anda dah biasa dengan kerja-kerja freelancing, saya percaya, anda tak ada masalah untuk buat duit bila dah grad nanti. Even kalau lambat dapat tawaran kerja pun tak ada masalah.


6. Jual servis PELIK di Fiverr

Kita pergi ke peringkat global. Ada satu laman web yang dikenali sebagai Fiverr yang anda boleh jadikan platform untuk anda jual servis atau bakat anda. Servis-servis pelik yang ada ditawarkan di fiver adalah seperti menyanyi ikut rentak tertentu sempena hari jadi, hasilkan video dalam bentuk animasi dan banyak lagilah.



Ini dia Panduan Khas Fiverr jika anda minat untuk mengetahui dengan lebih mendalam.


7. Blogging

Macam yang saya sedang buat sekarang ni. Tulis blog. Saya mula menulis blog ketika zaman saya masih lagi belajar dan saya masih lagi menulis blog macam sekarang. Rasa lain macam kalau tak teruskan minat saya ni. Dulu saya tulis blog sebab nak buat nota belajar. Sambil tulis dalam blog, sambil tu saya boleh ingat apa yang saya baru belajar. Pada masa yang sama, saya pun dapat improve typing speed.



Bila anda tulis blog, anda boleh buat duit dari pelbagai cabang, antaranya program affilate, program pengiklanan, jualan produk sendiri ataupun jualan servis. Kaedah ini memang terbukti boleh buat duit. Sebab tu saya sampai sekarang masih lagi gigih update blog ha ha


8. Bisnes printing

Dengan bisnes printing ni sebenarnya ada macam-macam cara untuk anda buat duit. Lazimnya, siapa-siapa yang ada printer tu, boleh la tawarkan perkhidmatan printing assignment dan sebagainya. Itu cara biasa. Nak yang LUAR BIASA tak? Kita buat cara kedai-kedai printing besar buat bisnes, tetapi yang ini kita tak gunakan modal yang besar sangat.

    Macam mana caranya? Baca entri saya sebelum ini: Strategi bisnes printing tanpa modal


9. Live streaming

Konsep live streaming ni ialah kita mengeksploitasi minat sebahagian peminat-peminat sukan untuk menonton siaran sukan menerusi live streaming sahaja. Penerangan yang lebih jelas dan mendalam pernah saya kongsikan dalam blog ini.

    Anda boleh baca: Live streaming profit: Review panduan buat duit melalui siaran steaming sukan


10. Tusyen dan personal coaching

Ok personal tutor. Itupun jika anda mempunyai kefahaman dan penguasaan yang baik dalam subjek-subjek tertentu. Ada banyak sebenarnya student yang TAKUT GAGAL dan tak kisah nak belajar dari anda. Semua ni semata-mata mereka dapat kekalkan score CGPA yang baik.



Kalau anda tak berapa yakin nak mengajar rakan-rakan sebaya ataupun yang mungkin lebih berusia dari anda, boleh juga ofer servis personal tutor kepada adik-adik yang baru nak ambik exam SPM dan sebagainya.



Sebenarnyakan… bila kita perhalusi, ada banyak betul peluang untuk kita buat duit yang terhidang kat luar sana. Anda perlu korbankan sesuatu, untuk dapatkan sesuatu yang berharga. Dalam konteks nak buat duit bagi golongan pelajar ni misalnya, anda terpaksa korbankan masa untuk anda bersuka ria dan bersosial dengan rakan-rakan anda untuk buat duit.



Satu ilmu yang tak diajar di universiti adalah ilmu buat duit. Jadi, jika anda berjaya memecahkan formula bagaimana nak buat duit, saya percaya anda berpotensi untuk menjalani kehidupan yang lebih baik berbanding rakan-rakan lain yang tak pernah peduli pun untuk eksplore cara-cara nak buat duit dari zaman belajar lagi.



Moga bermanfaat.
Ingin menerima tips berkaitan UPSR / SPM / STPM terus ke emel anda?
....Taip Emel dalam kotak dibawah & Klik Langgan:


Delivered by FeedBurner
tuisyen di rumah kelas tambahan tuisyen home home guru tuisyen home guru tuisyening kelas tambahan guru tuisyen home guru tuisyens kelas tambahan care malaysia kelas tambahan kelas tambahan malaysia kelas tambahan in malaysia home guru tuisyen malaysia kelas tambahan job kelas tambahan centre my kelas tambahan kelas tambahan jobs home guru tuisyen jobs home tuisyen kelas tambahan in penang kelas tambahan penang private home guru tuisyen home tution kelas tambahan king private kelas tambahan kelas tambahan 99 kelas tambahan best kelas tambahan kuala lumpur kelas tambahan in kuala lumpur kelas tambahan teacher kelas tambahan rate kelas tambahan rates kelas tambahan klang kelas tambahan in klang kelas tambahan kl kelas tambahan puchong kelas tambahan in puchong kelas tambahan shah alam kelas tambahan in ipoh english kelas tambahan home guru tuisyen wanted english home guru tuisyen kelas tambahan agency kelas tambahan directory online kelas tambahan kelas tambahan cheras kelas tambahan kajang maths kelas tambahan kelas tambahan advertisement kelas tambahan subang jaya kelas jawatan kosong guru tuisyen, kerja kosong guru tuisyen, kekosongan guru home tuition, jawatan kosong cikgu tution, kerja kosong cikgu tuisyen, jawatan kosong guru tuisyen ke rumah, jawatan kosong tuisyen di rumah, kerja sambilan guru tuisyen, kerja part time cikgu tuisyen, jobs home tutor, vacancy part time tuition teacher, pengajar kursus autocad diperlukan, pengajar kursus jahitan diperlukan, pengajar kursus masakan diperlukan, pengajar kursus andaman diperlukan, pengajar kursus fotografi diperlukan
KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Berkongsi itu Amalan Mulia !

BORANG LANGGAN TUISYEN

Borang tempahan khidmat Guru Tuisyen ke rumah :
(**Borang ini hanya untuk diisi oleh PELANGGAN TUISYEN shj ):

Emelkan maklumat dibawah ke " BursaCourse@gmail.com " ATAU hantar melalui ruang komen dibawah sekali :

==================================================

TAJUK / EMAIL TITLE: " Booking Tuition "



ISI EMEL / EMAIL CONTENT:

- Nama penuh anda (Name) :
- No. Tel anda (Contact):
- E-mel Anda (Email):

- Subjek yang anda ingin Tutor kami ajarkan anak anda (Subjects you like our tutor to teach your children) : (nyatakan sekali utk tingkatan berapa? e.g: Add Math Form 4)

- Hari tuisyen yang diingini (Schedule) : (hujung minggu/hari biasa? e.g every Tuesday)
- Waktu tuisyen (Time): (pukul berapa? e.g 8.30 pm - 10.30 pm)
- Adakah anda berminat untuk mengambil tuisyen secara online: ( Ya / Tidak )
- Jika ya, nyatakan medium pembelajaran yang diingini: (YM? FB? Skype? Whatsapp? Line?)

- Alamat rumah (Home Address): (Kami tidak akan menghantar tutor jika anda tidak mengisi alamat rumah !)
- Negeri anda (Region): (e.g Bintulu Sarawak)


==================================================